ניהול עסק זה דבר מורכב מאוד ולא פשוט. אחד הדברים שהכי חשוב לשים לב אליהם כאשר אנחנו מנהלים עסק הוא ניהול תחזית עסקית. החשיבות הפיננסית של תחזית עסקית היא גדולה מאוד. אך מהי תחזית עסקית? ומה המטרה שלה? תחזית עסקית היא למעשה תחזית איך יהיו הרווחים והצמיחה של העסק שלנו כמה חודשים קדימה או כמה שנים קדימה. המטרה של תחזית זו הוא לאפשר לנו לתכנן את ניהול העסק שלנו וניהול המשאבים שלו כמה שנים קדימה מבלי שנצטרך להתמודד עם פשיטת רגל או הפסדים כספיים גדולים מאוד.
תחזית עסקית – למה זה חשוב?
תחזית עסקית זה דבר חשוב מאוד. התחזית חשובה מאוד כי היא יכולה לאפשר לנו להיערך נכון לתחזיות של מה שעומד לקרות בשוק כמו למשל מפלה בשוק המניות או האטה בצמיחת המשק כמו שקורה עכשיו בגלל הקורונה. לא תמיד התחזית נכונה, אך היא יכולה לאפשר לנו להיערך נכון יותר וטוב יותר לשינויים שקורים בשוק הכלכלה הארצי והעולמי ולהתאים אליהם את ההתנהלות העסקית שלנו.
תחזית עסקית – איך עושים זאת?
אם אתם תוהים איך עושים תחזית עסקית? אז התשובה לכך היא פשוטה. תחזית עסקית עושים אנליסטים שיווקיים ופיננסים כאשר הם מנתחים את המגמות הקובעות בשוק ואת מצב העסק הפרטי שלנו. לאחר מכן הם מצליבים בין התחזית שיש להם אודות השוק ובין התחזית שיש להם אודות העסק שלנו. כך הם יכולים לבנות תמונת עולם שלמה יותר בנוגע לצפי של מה שיקרה לעסק שלנו בעולם המשתנה בעתיד.
תחזית עסקית – לאיזה עסקים זה מתאים?
תחזית עסקית נדרשת לכל סוגי העסקים. יש עסקים בהם יש צורך גדול יותר בתחזית מסוג זה. עצמאיים למשל שעובדים לבד פחות צריכים תחזית כי אין להם לשלם משכורות לעוד עובדים. ככל שהעסק גדול יותר ויש בו יותר עובדים כך הוא צריך תחזית רצינית ומפורטת יותר. עסקים כמו חברות אינטרנט, חברות הייטק, מפעלים, חברות אופנה, חברות מזון וכדומה, חייבים שיהיה להם תוכנית וצפי של תחזית עסקית לשנים הבאות.
בסופו של דבר כאשר אנחנו מנהלים את העסק שלנו נכון אנחנו חושבים ומתכננים את העתיד שלו ולא רק את ההווה הקיים שלו. תכנון העתיד של העסק שלנו יכול להיות לא פשוט ומאתגר וחשוב מאוד לעשות זאת באופן מדויק ונכון ככל הניתן. כפי שנאמר הנבואה ניתנה לשוטים אך נאמר גם שלהיסטוריה יש נטייה לחזור על עצמה. כאשר אנחנו בונים תחזית לעסק שלנו אנחנו נסמכים על אירועי עבר ונתוני עבר ועל הבסיס שלהם חוזים את העתיד עד כמה שניתן. לעיתים הנבואה או התחזית שלנו תהיה בעלת נטייה להגשים את עצמה אבל זה כבר סיפור אחר למאמר אחר בנושא פסיכולוגיה ולא בנושא התנהלות עסקית.