נתחיל בעוד סיפור של הצלחה – לאחרונה דיווחה החברה ישראלית בשם CartiHeal, שעוסקת בפיתוחים מתחום הרפואה, על גיוס של מיליוני דולרים. בחברה החלו לכוון לאקזיט, אך גם אם הוא יתעכב, מדובר ללא ספק בסיפור שמתקדם נכון. אם אתם תוהים האם גם אתם יכולים להצליח עם הסטארט אפ שלכם, זה הכל תלוי בשני דברים. ראשית, הרעיון שלכם. שנית, האופן שבו תיגשו למשימה של גיוס ההון. משום שללא הון אי אפשר לקדם שום רעיון, קבלו את הדרך הנכונה לגייס הון ממשקיעים בדרך למעלה.
הגיעו עם צפי עתידי של הכנסות
יכול להיות שאתם בטוחים שהרעיון שלכם כל כך טוב, שתצליחו "למכור" אותו בפני כל משקיע שעימו תיפגשו. אבל היו בטוחים שמשקיעים מנוסים (ורובם כיום הם כאלה) לא מתאהבים בקלות ברעיונות אם הם נשארים בגדר רעיונות. גיוס הון ממשקיעים מחייב אתכם לחשוב ברצינות על האופן שבו הסטארט אפ שלכם יוכל להניב הכנסות. אם תוכלו להעריך בצורה טובה, עם הנחות מבוססות, כמה תוכלו להכניס בזמן עתידי, המשקיעים יסתכלו ברצינות על הרעיון שלכם. אם יש לכם קושי להעריך את פוטנציאל ההכנסות בכסף, העריכו לפחות מהו פלח השוק או מיהם הלקוחות הטבעיים שלכם. אם הרעיון שלכם לא נתמך בלוקחות שמוכנים לשלם, המשקיעים יחפשו סטארט אפ אחר.
חפשו משקיעים בהתאם לשלב שבו אתם נמצאים
ברגע שיש לכם לא רק חזון אלא גם תוכנית עסקית וצפי להכנסות, הדרך שלכם להשקעה נעשית יותרת קלה. אבל זה עדיין לא מספיק. כעת, מומלץ לכם לחפש משקיעים בהתאם לשלב שבו אתם נמצאים. כלומר, אם עדיין אין לכם צל צילו של פיתוח, רק משקיעים קטנים וככל הנראה לא משקיעים מנוסים, יסכימו להשקיע. ברגע שכבר ישנו תהליך של פיתוח, אם התחלתם להקים צוות, אם הדברים כבר זזים קדימה, המשקיעים המנוסים (אנג'לים) יסכימו להיפגש אתכם ולדבר ברצינות. במידה וכבר ערכתם בעבר סבב גיוס מוצלח, תוכלו לפנות למשקיעים יותר גדולים ואפילו לקרנות הון סיכון. לרוב, הדבר ייעשה בתיאום מלא עם המשקיעים הקודמים.
ערכו שיעורי בית על המשקיע שעימו אתם נפגשים
כפי שמשקיע רציני יעשה שיעורי בית עליכם, כך כדאי שתעשו שיעורי בית על המשקיע הפוטנציאלי שלכם. לא מעט משקיעים נחשפים והינם ידועים למדי גם מחוץ לקהילת ההייטק. ברגע שאתם מכירים פרטים אודות המשקיע האפשרי, תוכלו לדבר בשפה שלו, תוכלו לדעת מה מענין אותו, מה מניע אותו, אילו שאלות הוא כנראה ישאל אתכם. ככל שתגיעו מוכנים לפגישה, עם מצגות, נתונים, סטטיסטיקות וכדומה, הסיכוי לגייס את המשקיע לשיתוף פעולה יהיה גדול יותר.
מתי לחפש משקיעים עם עניין וידע בתחום שלכם
אם כבר נפגשתם עם כמה וכמה משקיעים ולא ממש הצלחתם לשכנע אותם להשקיע בסטארט אפ, כדאי לפעול בדרך הבאה. חפשו משקיעים שהיסטוריית ההשקעות שלהם הובילה אותם להתמקד בתחום שלכם. ישנם משקיעים שמחפשים השקעות מגוונות אבל רבים יעדיפו להשקיע בתחום שבו הם מבינים. לדוגמא, ישנם משקיעים שיעדיפו להשקיע בתחום האנרגיה הירוקה והמתחדשת. אחרים מבינים יותר ברפואה וישקיע בסטארט אפ רפואיים. משקיעים שמחפשים סטארט אפ בפינטק פחות יתעניינו בפיתוח של גדג'ט להמונים. משקיע עם עניין וידע בתחום שלכם יתן לכם עדיפות על פני מיזמים טכנולוגיים מעולמות שונים.
לסיום, אם עדיין המשקיעים לא סוגרים אתכם, יש מה לעשות. נסו להתקבל לחממה טכנולוגית או אקסלרטור. אפשרות נוספת היא לפנות לגיוס המונים, במידה והמוצר שלכם "סקסי" מספיק בשביל לעניין את הציבור.